Saturday, October 1, 2011

සැනසිල්ල


++++++++මෙය මා කෙටිකතා තරඟයක් සඳහා ඉදිරිපත් කළ කෙටි කතාවකි. එහි තිබූ අඩුපාඩු කීපයක් සකසා මෙහි පල කරමි+++++++



උපාලිත් කදිරවේලුත් අවුරුදු ගණනක් එකට රාජකාරි කළද, දෙදෙනා එකිනෙකා හා කතා කර ඇත්තේ බොහොම අඩුවෙනි. බොහෝ සංවේදී මිනිසෙකු වූ  වේළුට උපාලිගේ මේ හැසිරීම ඉහිලුම් නොදෙයි. අලුතින් පැමිණි සමන්  වේළුගේත් උපාලිගේත් හොඳ හිතවතෙක් වූයේ ඔහුත්මේ දෙදෙනා මෙන්ම ඉතා සංවේදී, මිත්‍රශීලී අයෙකු නිසාවෙනි. එහෙත් මේ දෙදෙනා අතර ඇති නිහඬ බව සමන් තුළද කුකුසක් ඇතිකළේය. උපාලි  වේළු සමඟ පමණක් නොව අනෙක් ද්‍රවිඩ ජාතිකයින් සමඟද හරි හැටි කතා නොකරන බව සමන් නිරීක්ෂණය කළේය.


ප්‍රභාකරන් තාම මරා ගන්ට බැරි වුණා නේ
පිළියන්දල බෝම්බය පිපුරුණු දාට පහුවදා සමන් උපාලි සමග කතාවට මුල පිරුවේ යටි හිතේ තවත් අදහසක් ඇතුවය
ප්‍රභාකරන්ව මැරුවා කියලා ප්‍රශ්නේ විසඳෙන්නේ නෑ නේ. ප්‍රශ්නේ යට යනවා විතරයි
උපාලිගේ අදහස සමන් හිතුවාට වඩා වෙනස්
අපේ ඉන්න කට්ටියත් කොටි දන්නේ නෑ? සමන් තවත් හීයක් අඳුරේ විද්දේය
ඔය වගේ කතා කියනවා තියා හිතන්නවත් එපා සමන්. අපිත් එක්ක ඉන්න මිනිස්සු ගැන ඔයාට එහෙම සැකයක් තියෙනවද ඇත්තට? මෙවර පැනය උපාලි ගෙනි
සමන් කතා කරන්නට සැරසුණද උපාලි නැගිට ගියේ හදිසියේ භාර දෙන්නට ලිපි ගොනුවක් ඇති බැවු කියමිනි.

=========================================================================


වේළුලුගේ දරුවාට අසනීප වෙලා ලු
මොකක්ද
හදවතේ සැත්කමක් ලු. සෑහෙන ගාණක් යයි මයෙ හිතේ..
දැං ඉතිං කොහොමද සල්ලි හොයන්නේ
ජනාධිපති අරමුදලින් භාගයක් දෙනවලු. ඉතුරු ටික නං හොයා ගන්න වෙනවා.
අපි කොහොම හරි උදවු කරමු. උපාලි නැගිට යමින් කීවේ තිර හඬකිනි. සමන් කල්පනා කළේ උපාලි කොහොම මිනිහෙක් දැයි කියාය.

=========================================================================
මේක ජීවිතයක් සම්බන්ධ ප්‍රශ්නයක්. මේ ජීවිතේ බේර ගන්න ඕනි.
වගේම අවංක කම පිළිබඳවත් ප්‍රශ්නයක්.
දැං ආයෙත් බාලරාම් ගේ කවුරුවත් එන එකක් නෑ.
වුණත් බැරි වෙලාවත් හොයාගන්න පුළුවං වුණොත්.


උපාලි පෝටිකෝවේ මේ අත ඇවිදිමින් තමන්ගේ යටි හිතත් සමගම තර්ක කරයි. ඔහුට රෑ බෝ වී ඇතුවා දැනුණේ නැති තරම්ය.

... මෙන්න තේකක් ගෙනාවා. මොනවද ඔය හැටි කල්පනා කරන්නේ ?
කල්පනා කරන්නද දේවල් නැත්තේ? උපාලි ප්‍රශ්නයකින්ම පිළිතුරු දෙමින් පුටුවක ඉඳගනියි
පුතා ගේ පිටි එක නම් ඉවරයි
ම්..ම්.. දැනට අපේ කිරිපිටි වලිං දෙමු. දැං අවුරුද්දකටත් කිට්ටුයිනේ..!සුසුමක් පිට කරමින් ළය සැහැල්ලු කරගත් උපාලි තේ කෝප්පය තොල ගාන්නේ ප්‍රශ්න සියල්ල විසඳූ ලෙසිනි


මවු පියන් දරුවන් දෙදෙනෙක් නඩත්තුව දැන් ලේසි පහසු නොවේ. මතක ඇති කාලයක විනෝදය වෙනුවෙන් කිසිදු මුදලක් වියදම් කළායැයි උපාලිට මතක නැත. උපාලි විය පැහැදම් කළේ ඉතා අරපරිස්සමිනි. එහෙත් තමාගේ යුතුකම් මඟ හරින්නට ඔහු කිසි විටකත් කැමති වූයේ නැත. පුතුට ළදරු කිරිපිටි තිබුණා නම් හොඳ බැවු ඔහු දනී. එහෙත් ප්ලේන්ටි උගුරෙන් ජීවත් වන දරුවන් වෙසෙන රටේ තම පුතු එතරම් අසරණයෙකු නොවන බවට ඔහු යළිත් තම හිත සමග තර්ක කරයි.


=============================================================================================================

83 කරදර වුණේ නැත්නං අපට පුතාගේ වැඩේ මේ තරං අමාරු වෙන්නේ නෑ
වේළු, සමන් සමග කීවේය
ඇයි  වේළුලාටත් කරදර වුණා කාලේ
වෙනදා නැගිට යන උපාලි කතාවට සවන් දෙයි
ගැන කතා කරලා වැඩක් නෑ දැං. මගේ පවුලෙං ඉතුරු වුණේ මායි, මල්ලියි විතරයි. වසන්තිලාගේ පවුලෙං වසන්ති විතරයි. අපි දෙගොල්ලන්ගෙම දේපොළ. වැඩක් නෑ ඕවා කතා කරලා.. වේලු කියන්නේ හැඬුම්බර හඬිනි. තුළ කලකිරීම මුසු වුණු තරහක්ද ඇතැයි සමන්ට සිතුණි.
=============================================================================================================


දැං නං මේක අහක දාන්නම බෑ. මට යුතුකමක් තියෙනවා මේක එයාලට දෙන්න.
ඔවු. එයාලට 83 බොහෝ දේ අහිමි වෙලා තියෙනවා. ඒ ඇත්තෙන්ම යුතු කමක්.


කලකට පසු උඩු සිතට යටි සිත අවනත වූ අයුරු කල්පනා කළ උපාලි ගේ මුවෙහි සිහින් සිනාවක් ඇඳී නැතිවී යනු පෙනුණිවේළු මට ඔයත් එක්ක ටිකක් කතා කරන්න ඕනි. අපි ටිකක් එළියට යමුද? උපාලි යෝජනා කළේය
=============================================================================================================


මොනවද ඔයාලට 83 නැතිවුණු දේපල?
අපේ තාත්තගේ බයිසිකල් කඩයක් තිබුණා. වසන්තිලාට රත්තරං බඩු සාප්පුවක් තිබුණා
සාප්පුව තිබුණේ කොහේද
කවදාවත් නැති උනන්දුවකින් උපාලි ඇසුවේ වේළුව පුදුමයට පත්කරවමිනි.
දැරණියගල
ඔහු පිළිතුරු දුන්නේය.
මුදලාලිගේ නම? උපාලිගෙන් තවත් ප්‍රශ්නයකි.
බාලරාම්
උපාලි හිඳි අසුනෙන් නැගිට්ටේ කිසියම් ජීවයක් ලද්දෙක් මෙනි.
කියන්නේ ගෞරවී ජුවලර්ස්? උපාලි යළි අසයි.
හ්ම්.. උපාලි එයාලව දන්නවද?


මුදලාලියි පවුලේ සේරමයි මැරුණයි කියලා තමයි අපට ආරංචි වුණේ. මුදලාලි හරිම හොඳ මනුස්සයා. හැමෝම වගේ මිනිහා ගැන දුක් වුණා. අපේ එවුන්ගේ මෝඩ වැඩ.
ගැන දැං කතා කරලා වැඩක් නෑ උපාලි. වාසනාවකට පවුලේ බාල දුව වසන්ති ඉතුරු වුණා. එයා තමයි මගේ බිරිඳ.
එදා කෝලහාල වෙලාවේ මාත් හිටියේ ටවුන් එකේ. බාලා මුදලාලි අපේ තාත්තගේ හොඳ යාළුවා. එයාලට කරදර බලන්න යනකොට ඔක්කොම සිද්ධ වෙලා ඉවරයි


ඒත් මං ඇතුළේ සෝදිසි කරනකොට මැරයන්ට අහු නොවුණු රත්‍රං තොගයක් හම්බු වුණා. මං සද්ද නොකර ඒක ගෙදර ගෙනාවා. හොරකමකට නෙවෙයි. මුදලාලි හම්බු වුණාම දෙන්න. කලබොල වෙයි කියලා අපේ තාත්තටවත් කිව්වේ නෑ. ඒක ගෙයි මිදුලේ වල දැම්මා. ඒත් මං මගේ හිතෙන් පුදුම වදයක් වින්දේ. දැං රත්‍රං ටික ඔයාගේ බිරිඳට දෙන්න පුළුවං


වේළු ගේ මුහුණේ වූ හැඟීම තේරුම් ගැනීමට උපාලි සමත් වූයේ නැතවේළුගේ ප්‍රශ්න දැං ඉවරයිනේ... දැං හිනා වෙලා ඉන්න. උපාලිගෙන් දිස් වූයේ කවදාවත් නැති උද්‍යෝගයකි. ඔහුගේ දීප්තිමත් දෑස දෙස බැලූ වේළු තරයේ ඔහුව බදා ගත්තේ ශබ්ද නගා හඬමිනිවේළු හැඬුවේ සතුටට විය යුතු බව උපාලි තීරණය කළේය.

=========================================================================


රත්‍රං ටික වසන්තිට භාර දුන් උපාලි ගෙදර ආවේ නිම් හිම් නැති සතුටකිනි. ඔහු කලකට පසු දරුවන් දෙදෙනා සමඟ හිතේ හැටියට විනෝද විය. වේලුගේ පුතුගේ සැත්කම සාර්ථකව සිදු විය. සමන්, උපාලි හා වේලු බොහෝ සතුටින් සිටිනු කලකට පසු දක්නට ලැබුණි. එහෙත් වේලුගේ හිතේ තිබුණු බිය තාමත් තියෙන බව සමන් හා උපාලි ගේ ඇස් වලට හසු වූයේ නැත.

=========================================================================


කදිරවේළු  මහත්තයා මේ ලියුම මහත්තයට දෙන්න කීව්වා.
කෝ දැං  වේළු
හදිසි ගමනක් යනවා කියලා ගියා.
උපාලි,


මට සමා වෙන්න. මට ඔබට මුහුණ දීමට අපහසු කමක් ඇත. එහෙත් මා ඔබට වරදක් නොකළ බව කිව යුතුය. පුතාගේ ඔපරේෂන් එකට සල්ලි නැතුව ඉන්න කොට කොටියෙක් මට යෝජනා කළා ඔත්තු සපයන්න කියලා. ලොකු මුදලක් දෙන්නම් කිව්වා. මං එකඟ වෙන්න තීරණය කරලා ඉන්න කොටයි ඔයා මට සල්ලි දුන්නේ. මට දැං මාවම පිළිකුල්. මං ගැන හොයන්න එපා!


මීට වේළු!     =============================================================================================================

වේළු නගරයෙන් පිට වෙන්න කලිං ඔහුව හමු වෙන්න උපාලි තීරණය කළා. උපාලිට පුළුවං වුණා වේළුව හමුවෙන්න. වෙලාවෙ  වේළුගේ ඇස් දෙකේ තිබුණු අසරණ බව මීට කලිං කවදාවත් උපාලි දැකලා තිබුණේ නෑ. මේ පාරත්  වේළු උපාලිව බදාගෙන හැඬුවා. හැබැයි මේ පාර හීන් කෙඳිරිල්ලක්, සුසුමක් එක්ක කඳුළු බිංදු දෙකක්....

                                                                           ~~~
අවසානයි~~~~

Thursday, September 29, 2011

කවි හදන හැටි - 4 (වෘත්ත හෙවත් විරිත්)

කවි නිර්මාණයේ දී විරිතකින් කවිය ලිවීම ඉතා වැදගත් වේ .  සේන අම්බලංගොඩ කිවිඳුන් ලියූ හරියටම කවි හදන හැටි (ගුරුමුෂ්ටි) පොතේ වෘත්ත ගැන පල වූ පරිඡ්ඡේදය ඇසුරින් නිර්මාණය කළ ලිපියකි මේ . කවි හදන හැටිකවි හදන හැටි - 2කවිහදන හැටි - 3  නමින් මේ ගැන කලින් මා ලියූ ලිපි කියවන්නට ඇතැයි සිතමි. මෙම ලිපියද සැකසෙනුයේ සේන අම්බලන්ගොඩ කිවිඳුන්ගේහරියටම කවි හදන හැටි (ගුරුමුෂ්ටි)   නම් පොත ඇසුරිනි.


ශ්‍රී සිරි වෘත්තය è È   È   È   È
 උදා: -කා මී තා මී
ගුරු අකුරකින් සෑදේ. මෙහි එක් අකුරක් එක් පදයක් ලෙස සලකා ඇති බැවු පෙනේ.


ස්ත්‍රී වෘත්තය   è - È   - È   - È   - È හෝ ÈÈ   ÈÈ   ÈÈ   ÈÈ හෝ È -   È -   È -   È -  හෝ  -- -- -- -- 

උදා : - 1. අනේ පනේ තනේ වැනේ 
            2. කෑවා බීවා ආවා නෑවා
            3. ඒම මේම තාම කෝම
            4. අපි යමු යළි එමු 

කේෂා  è -ÈÈ  -ÈÈ  -ÈÈ  -ÈÈ
මෙම විරිතෙහි ‘ය‘ ගණයෙන් පාද සතරම සම්පූර්ණ කරයි. 
උදා : - සිනා පා | දයා පා | කළාදෝ | මුලා මා

සුමති è --ÈÈ | --ÈÈ | --ÈÈ | --ÈÈ
මෙහි මාත්‍රා ගණන 6කි.
සතුරන්ගේ | තෙද බින්දා | අප බූනා | වැජඹේවා 

මේ අකාරයට සුමුචි, ව්‍රඩා, කුසුමා, ලාසිනී, භාෂිණි, ප්‍රීති, පන්නි, මන්දා, තනුමධ්‍යා, කුමාර ලලිතා, මදලේඛා, මධුමතී, හංසමාලා ලෙස විරිත් ගණනාවක් ඇත. ඉහත කී විරිත් ඇසුරෙන් තවත් අනු විරිත් ද සෑදිය හැක. 

අද වන විට කවියන් විසින් බොහෝවිට පරිහරණය කරණුයේ සමුද්‍ර ඝෝෂ නම් විරිතයි. (අවාසනාවකට මෙම පොතේ සමුද්‍ර ඝෝෂ විරිත සීපද ගණයට වැටෙන විරිතක් බව සඳහනක් ඇතත්, ඊට වඩා විස්තරයක් නැත). මෙම විරිත ද තවත් අනු විරිත් 108 කට පණ ගැන්විය හැකි බව සඳහන් වේ.

වෘත්ත ප්‍රභේද

1. මාත්‍රා වෘත්ත (මත් විරිත්)
මාත්‍රා ගනිමින් සකස් කරයි. මේ සඳහා ගණ පහක් පමණක් යොදා ගනී.
2. වර්ණ වෘත්ත (අකුරු විරිත්) 
අකුරු ගණිමින් සකස් කරයි. මේ සඳහා ගණ අටම යොදා ගනී.


කවියක රසය කොතැනද වැඩිපුර ඇත්තේ
විරිතෙහි තමයි වැඩිපුර බලයක් ඇත්තේ
විරිතට පමණකුත් නැත තැන දිය යුත්තේ
විරිතත් ගලපලයි කවි පබැඳිය යුත්තේ 


Wednesday, September 14, 2011

මත් වෙන්න බොන්නම ඕනද?


මේ පිංතූරෙ තිබුණෙ මෙතන

මගේ මිත්‍රයෙක් ඉන්නවා, උන්නැහේට නං මත් වෙන්න කරන්න තියෙන්නේ බස් එකක ටිකක් දුර වාඩි වෙලා යන එකයි. හපොයි අපි වියදම් කරලා, උගුර කට දවාගෙන රහමෙර ටිකක් බීලා ගන්න කික් එක මෙයැයි ගෙදර යන ගමං නොමිලේ ගන්නවා නොවැ. ඉරිසියාවේ බෑ.

ඒත් මං අද කතා කරන්නේ ඒ මත් වීම ගැන නෙවෙයි. අපේ ජීවිතේ හුඟක් වෙලාවට අපි ඉන්නේ මත් වෙලා නොවැ. කල්පනා කරලා බලන්න. ආලයෙන්, රාගයෙන් මත් වුණු වාර ගනණ. ඇයි ක්‍රිකට් මැච් වලට මත් වෙලා නැද්ද? තමන් ඉන්න යහපත් සිහියෙන් මිදිලා යම් අරමුණකට ඇලුණාම වෙන්නෙත් මත් වීමක් නොවැ. බ්ලොග් ලියන්ට ගත්තාමත් වෙන්නේ ඕකම නොවැ. 
ඔය අතරේ මාව නිතරම මත් කරවන දෙයක් තමයි මේ සිංදු. අපේ හද ගී පොත ලියන තිස්ස අයියත් මේ වැඩේට අනුබල දෙනවා නොවැ. 
සමහර සිංදු වල තනුවට මත් වෙනවා, සමහරක පද වැලට, සමහරක් සිංදු වල හඬට. අපේ සෝමතිලක ජයමහ සූරින්ගේ සිංදු ඇහුවාමත් මත් වෙනවා, හැබැයි ඒ මත් වීම හරි සොඳුරුයි. මනසට වදයක් නෑ. සැනසීමක් නොවැ ඇති කරන්නේ. නිරංජලා සරෝජිනී, ඉන්ද්‍රානි පෙරේරා, සුජාතා අත්තනායක, නන්දා මාලිනිය, අමරදේව සූරින්, වගේම ජෝතිපාල මහත්තයත්. නව පරපුරින් දිවුල්ගනේ, දීපිකා,(මේ දෙන්නා අලුත් ම නෑ තමයි.), ක්‍රිශාන්ත එරන්දකත්, චාමර වීරසිංහත් එයාලගේ හඬින් මගේ හිත සැහැල්ලුවෙන් මත් කරවපු අයගෙන් ටික දෙනෙක්.

ඒත් මේ නිරෝෂා විරාජිනී කියන ගායිකාව ගේ ගීත වලට මත් වෙන්නේ ටිකක් වෙනස් විදිහට. ඒ කටහඬ හරිම රසවත්. හරිම තියුණුයි. හරිම සැඩයි. පුදුම හිතෙන තරම් ආකර්ශණීයයි. එයාගේ ගීත ඇහුවාම “මගෙ සිත අවනත වී නැත මා වෙත” කියලා මට හිතුණු වාර බොහොමයි. එහෙම වුණාම තද වෙන්නේ නැද්ද මං අහන්නේ.

 
නිරෝෂා මහත්මිය සහාය ගායනාවෙන් එක්වෙන මේ ගී දෙක තුන අහලා බලන්න. ඔයාලත් මත් වෙයි ද කියලා…මට නං හැබැයි ඕවයේ අතුරු පල වලට වග කියන්ට බෑ හොඳේ...



බා ගෙන ම අහන්න වෙයි මයෙ හිතේ.......


සුදට සුදේ...
මේ ගීතය නිරෝෂා කියන්නේ කිත්සිරි ජයසේකරත් එක්ක. මං හිතන්නේ මේ ගීතය පැරණි ගීතයක්. මෙයාලා මේක වාණි‍ජ්‍යමය අරමුණකින් ගයපු එකක් නෙවෙයි මයෙ හිතේ....
සුදට සුදේ එළිය දිලේ පුන්සඳේ.....


මා බැන්ද පෙම්බරාගේ
මේක ගායනා කරන්නේ අමරදේව සූරීන් එක්ක. ඉතාම ජනප්‍රිය ගීයක් නොවැ. මේකෙත් මුල් ගායිකාව නිරෝෂා නෙවෙයි කියලයි මට මතක. ගීය කාගේ වුණත් නිරෝෂා ගයන කොට කොයි තරම් අපූරුද කියලා අහලා බලන්නකෝ....


නුඹ මැවූ සත්සර නිසා
මට හිතෙන විදිහට මේ ගීය නිරෝෂාත් එක්ක ගයන්නේ රූකාන්ත. පළමු වතාවට අහද්දීම කන් දෙක පිරෙන්න ඇහුණු නිරෝෂගේ හඬ මට අපූරු ආශ්වාදයක් ගෙනාවා. මේකට තමයි මං හැබෑවටම මත් වුණේ.. ඇත්තටම මෙහෙම දෙයක් ලියන්න හිතුනෙත් මේක තුන් හතර වතාවක් එක දිගට අහලා කාලය සෑහෙන්න විනාශ වුණු බව වැටහුණාට පස්සෙයි. 





Thursday, September 8, 2011

අනුරාධපුරයේ පූජා බිමක මුස්ලිම් පල්ලියක් ඉදිවෙයි...?

***මේ තොරතුරු මට ලැබුණේ ඊ ලිපියකින් එය ලියා තිබුණේ.  "Amila d Great..." කියලා කෙනෙක්. ඒ ලියලා තියලා ඇත්තයි කියලා අනුමාන කරන්න පුළුවන් පිංතූර ටිකකුත් ඊට අමුණලා තිබුණා..මෙන්න ඒ උපුටා ගැනීම.***
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------
මෙහි දැක් වෙන්නේ ගාමිණී අභය (දු‍ටුගැමුණු) මහරජතුමාගේ භෂ්මාවශේෂ තැන්පත්

 කර තිබූ අනුරාධපුරයේ දක්ඛිණ ස්තූපය සහ ඒ අසල ඉදි වන මුස්ලිම් පල්ලියයි .

පුරා විද්‍යා නීතියට අනූව පුරා විද්‍යා ස්ථානයක සිට 300m දුරකින් මිස නව

 ඉදිකිරීමක් සිදු කිරීම තහනම් වන නමුත් මෙම මුස්ලිම් පලියේ සිට දක්ඛිණ ස්ථූපයට
ඇත්තේ 67m වැනි කෙටි දුරකි .

 එම පල්ලිය තැනීම සදහා ගල් කණුවක් පවා උපකාර කරගෙන ඇති අන්දම රූප වල පෙනේ.

පූජා භූමිය තුල මස් මාලු විකිනීමකට වත් ඉඩ නොදෙන නමුත් මෙම ස්ථානයේ එළුවන්
ඝාතනය කර යාග පැවැත්වූ බවටද සාක්ශි ඇත .

 අනෙක් සියලු නව ඉදි කිරීම්(භික්ශුණි ආරාම, බුදු පිලිම පවා) ඉවත් කල නමුත් මෙම
පල්ලිය ඉවත් කිරීමට බලධාරින් කිසිදු ක්‍රියා මාර්ගයක්

නොගන්නේ මන්ද ?........

*අනුරාධපුර, පූජා නගරයක් කිරීමෙන් පසුව ඉදිකෙරී ඇති මෙම පල්ලිය,*
*
*
* පුරාවිද්‍යා දෙපාර්තමෙන්තුවේ සහ අටමස්ථානාධිපති හිමියන්ගේ අනුදැනුමකින් තොරව
*
*
*
*ඉදිකෙරුනේ කෙසේද යන්න තවමත් නොවිසිදුනු ප්‍රහේළිකාවකි.....*
 
කෙතරම් තමන්ට අවාසිදායක වුවත් රට දැය සමයට හිතකර කාර්යය වහ වහා ඉටු කළ යුතුය.
කෙතරම් කැමැත්ත ඇතිවුවද රට දැය සමයට අශුභවන කාර්යය හිතාමතාම අතපසු කළ යුතුය.

-රාවන රජතුමා














----------------------------------------------------------------------------------------------
උපුටා ගැනුම ඉවරයි....

රට ජාතියේ ඉතිහාසය රැඳුනු බිමේ
පින්බර සුවඳ පැතිරෙයි එහි හතර ඉමේ
පල්ලිය හදන්නට මුස්ලිම් අයට ගමේ
තිබුණේ නැද්ද වෙන තැන් ඔය නගර ඉමේ



පසුව ලියන වගනම්........
මේ ලිපියේ සඳහන් කරුණු සත්‍ය නම් එය ඉතාම බරපතල තත්වයකි. සිංහලයන් වශයෙන් පමණක් නොව ශ්‍රී ලාංකිකයන් වශයෙන් පමණක්ද නොව, ලෝවාසීන් වශයෙන්ද අප මෙවැනි දෑට විරුද්ධව නැගී සිටිය යුතුය. මන්ද මේ විනාශ කෙරෙනුයේ අභිමානවත් ජාතියක ඉතිහාසයයි. කළ හැක්කේ කුමක්ද, කළ යුත්තේ කුමක්දැයි මා කියන්නට අවශ්‍ය නැත. දේශ ප්‍රේමීන්ට පහුගිය කාලයේ කරන්නට ඒ හැටි වැඩක් තිබුණේ නැත. මෙන්න කරනවානම් වැඩ.....

Friday, August 26, 2011

කවි හදන හැටි - 3 (සුබ ගණයෙන් කවි ලියමු)

කවි නිර්මාණයේ දී ද සුබ අසුබ ප්‍රතිඵල ගැන සිතා නොයෙක් ගුප්ත දේ මේ කාව්‍ය සාහිත්‍යයට එක් වී ඇත.  සේන අම්බලම්ගොඩ කිවිඳුන් ලියූ හරියටම කවි හදන හැටි (ගුරුමුෂ්ටි) පොතේ ගණ ගැන පල වූ පරිඡ්ඡේදය ඇසුරින් නිර්මාණය කළ ලිපියකි මේ . කවි හදන හැටිකවි හදන හැටි - 2  නමින් මේ ගැන කලින් මා ලියූ ලිපි කියවන්නට ඇතැයි සිතමි. මෙම ලිපියද සැකසෙනුයේ සේන අම්බලන්ගොඩ කිවිඳුන්ගේහරියටම කවි හදන හැටි (ගුරුමුෂ්ටි)   නම් පොත ඇසුරිනි.



කවියකින් ලැබෙන ඵලය සුබ වන්නටත් අසුබ වන්නටත් කවියේ මුල්ම අකුරු තුන හේතු වන බව මෙම “ගණ” ශාස්ත්‍රයෙන් කියැවේ.

ම, න, බ, ය  - සුබ ගණයන් ලෙසත්, ජ,ර,ස,ත අසුබ ගණයන් ලෙසත් විග්‍රහ වේ.

සුබ ගණ

ම - ගණය - ගුරු හෙවත් ඇදෙන අකුරු තුනක් එක් වීමෙන් සෑදේ.  “සේ නා වෝ”, “මා ලා වෝ” උදා හරණ වේ.

න - ගණය - ලඝු හෙවත් කෙටි අකුරු තුනක් එක් වීමෙන් සෑදේ. “මලක” , “සුමට” උදාහරණයන්ය.

බ - ගණය - මුලින්ම ගුරු අකුරක් හා ඉන් පසු ලඝු අකුරු දෙකක් එක් වී සෑදේ. “නා මල”, “‍යා දෙ ක” උදාහරණයන්ය.

ය - ගණය - මුලින්ම ලඝු අකුරකුත්, පසුව ගුරු අකුරු දෙකකුත් එක්ව සෑදේ. “දමාලා”, “කවාලා” උදාහරණයන්ය.

අසුබ ගණ

ජ - ගණය - මැදට ගුරු අකුරක් හා දෙපසට ලඝු අකුරු දෙකක් එක්වී සෑදේ. “හිමාල”, “වනාත” උදාහරණයන්ය.

ර - ගණය - මැදට ලඝු අකුරක් හා දෙපසට ගුරු අකුරු දෙකක් එක්වී සෑදේ. “පීනනා”, “සාගරේ” උදාහරණයන්ය.

ස- ගණය - අගට ලඝු අකුරක් හා මුලට ගුරු අකුරු දෙකක් එක් වී සෑදේ. “ආකාස”, “ලාලාට” උදාහරණයන්ය.

ත- ගණය - අගට ගුරු අකුරක් හා මුලට ලඝු අකුරු දෙකක් එක් වී සෑදේ. “සොබනා”, “නිවනා” උදාහරණයන්ය.


කවි පන්තියක් ඇරඹීමේදී හා හිටිවනම කවි ගායනා ඉදිරිපත් කිරීමේ දී සුබ ගණ වලින් ඇරඹීම යෝග්‍ය බව සේන මහතාගේ අදහසයි.

මලක සුවඳ විහිදෙනවා නම් ...............නිබඳ
බඹරු රොනට නේමට කාරණ ............කිමද
“ගණ” ගැන වැඩිය සතුටක් නැති මුදු ....මහද
ලිව්වා තියෙන දේ විස්තර කර ..............සබඳ

Wednesday, August 17, 2011

කවි හදන හැටි - 2 (සාහිත්‍ය ප්‍රභේද)

කවි හදන හැටි නමින් කලින් මා ලියූ ලිපිය කියවන්නට ඇතැයි සිතමි. මෙම ලිපියද සැකසෙනුයේ සේන අම්බලන්ගොඩ කිවිඳුන්ගේ හරියටම කවි හදන හැටි (ගුරුමුෂ්ටි)  නම් කවි පොත ඇසුරිනි.


සාහිත්‍ය ප්‍රභේද


1. ගද්‍ය           2. පද්‍ය             3. චම්පු
මෙහිදී කවිය සාහිත්‍යයෙන් බෙදී එන්නේ පද්‍ය ලෙසය. ඉන්පසු කවිය (පද්‍ය) මෙසේ ප්‍රභේද ලෙස වෙන්වේ.
           1. ගී       2. සැහැලි       3. සිලෝ      4. සීපද


ගී ප්‍රභේදය විරිත් ලෙස තවදුරටත් ප්‍රභේද කර දක්වා ඇත.විරිත තීරණය වන්නේ කවි පද වල ඇති මාත්‍රා ගණන අනුවය.


1. පියුම් ගී       09 - 11 - 09 - 14  එකතුව (43)
2. මත්වල ගී    08 - 08 - 08 - 13  එකතුව (37)
3. උමතු ගී       09 - 10 - 09 - 10  එකතුව (38)
4. කව් ගී          09 - 10 - 10 - 11  එකතුව (40)
5. බමර ගී        08 - 11 - 10 - 13  එකතුව (42)
6. යහ ගී          09 - 11 - 11 - 11  එකතුව (42)
7. දුවඟ ගී        09 - 11 - 11 - 13  එකතුව (44)
8. යොත් ගී      08 - 11 - 10 - 11 එකතුව (40)


මීට අමතරව වම් කොහොල්, දකුණු කොහොල්, කාරිකා, සදහට වැනි ගී විරිත් ඉතා වැදගත් බව සඳහන් වේ.


සැහැලි 
පළමුව ගීයකින් අඩක්ද, ඊළඟට සීපදයකින් අඩක් , නැවතත් ගීයක අඩක් හා සීපදයකින් අඩක් යොදා පසුව සීපදයක් යෙදීමෙන් දසපද සැහැල්ලක් නිර්මාණය කළ හැකිය.
දස පද සැහැලි, දොළොස් පද සැහැලි, තුදුස් පද සැහැලි, සොළොස් පද සැහැලි, අටළොස් පද සැහැලි යනුවෙන් සැහැලි වර්ග ඇත.ඇහැලි, බැහැලි, සරඟ හැලි, අඹ හැලි, රස හැලි ආදි වශයෙන් මේ සැහැලි යෙදේ.


සිලෝ    
මත් විරිත් හෝ අකුරු විරිත් භාවිතා කරමින් ඉන්දීය සම්භවයෙන් ලැබුණු සිලෝ වල එළි වැට හෝ එළිසම රැකීමක් නැත.



සීපද
මත් විරිතින් හා අකුරු විරිතින් පබැඳිය හැකි සීපද පෙද විරිත, සමුද්‍ර ඝෝෂ විරිත ආදී විරිත් සමඟ යෙදේ.


හරියටම කවි හදන හැටි (ගුරු මුෂ්ටි) පුස්තකය ඇසුරිනි



Tuesday, August 2, 2011

කවි හදන හැටි

හරියටම කවි හදන හැටි - ගුරු මුෂ්ටි නම් ලිපිය පල කිරීමෙන් පසුව බොහෝදෙනා ගේ ඉල්ලීමක් වූයේ එම පොත scan කර upload කරන ලෙසය. එහෙත් පොතෙහි කර්තෘ තුමා සමඟ සාකඡ්ඡා කිරීමෙන් පසු එම පොතෙහි අඩංගු වැදගත් කරුණු තවත් සංක්ෂිප්ත කොට ලිපි පෙළක් වශයෙන් පල කිරීමට අදහස් කළෙමි. එම පොත මිල දී ගැනීමට අවශ්‍ය නම් ලංකාවේ ඕනෑම ගුණසේන පොත් සාප්පුවකින් එය මිලට ගත හැකි බව එතුමා පැවසුවේය. ඒ පොත ලිවීමට ඒ මහතා විශාල ලෙස කාලයත් ශ්‍රමයත් තවත් බොහෝ දෑත් කැප කරන්නට ඇත. එනිසා ඒ පොත එලෙසින්ම පාඨකයින් කියවනවාට එතුමා වඩාත් කැමති බව මට හැඟුණි. 

කවි කුල

කවි පබැඳීමේ දී භාවිතා කරන පිළිවෙත් හා කවියාගේ දක්ෂතාවය අනුව ඔහු පබඳින කවීය හා කවියා කුල ලෙස  වර්ග කර ඇත.   
     චින්තා කවි
      කවියාගේ චින්තන ශක්තිය මෙහෙයවමින් තම නිර්මාණයට අදාල කරුණු පිළිබඳ තර්ක විතර්ක කරමින් නිර්මාණය කරන කවි චින්තා කවි කුලයට අයත් වේ.
          සූත කවි
 අනෙක් කවියන්ගේ නිර්මාණ ඇසුරු කරමින් හෝ අනුකරණය කරමින් නවතාවයක් නැති අසා පුරුදු කවි නිර්මාණ සූත කවි හෙවත් “ශ්‍රෝත ” කවි  කුලයට අයත් වේ.

          අත්ථ කවි
ඇසට පෙනෙන දෙය ඇසුරින් නිර්මාණය කෙරෙන කවි අත්ථ කවි කුලයට අයත් වේ.

      පටිහාන කවි
 නුදුටු දෙයක් වුව දුටු දෙයක් ලෙස හරවත්ව, පැහැපත්ව හා රසවත්ව නිර්මාණය කෙරෙන කවි අයත් වෙන කුලය පටිහාන කවි කුලයයි. මේ කුලයේ කවීන් පෙර පින් ඇතිව ඉපැදුණු හා ඉතා ඉහල චින්තන ශක්තියක් ඇති එමෙන්ම නිතර අභ්‍යාසයේ යෙදෙන අය වේ.

කවියක යහපත් ප්‍රතිපල

කවියක් ගායනා කිරීමෙන් බොහෝ යහපත් දෑ සිදුවන බැවු සඳහන්ය.

         කාම සිතුවිලි වලින් ඈත් කරවයි
      සිත මොලොක් කරවයි
      නීවරණ යටපත් වෙයි
      සිත සතුටින් ඔද වැඩෙයි
      පහන් සිත් ඇති වේ.


හරියටම කවි හදන හැටි (ගුරු මුෂ්ටි) පුස්ථකය ඇසුරිනි.


අනේ ඉතිං කෙල්ල මාව අපහරණෙ කළා...!

පසුගිය දොහක ඊ-ලිපියකින් මට ලැබුණු අපූරු පද පෙලකි මේ... නිර්මාණ කරුට මාගේ ප්‍රණාමය. ඇතැම් විට මෙය බ්ලොගයකම ලියවුණු පදපෙලක් වන්නට ද බැරි නැත....එහෙම වුණා නම් සමා වෙන්න.  පිංතූරෙ හොයාගත්තේ මෙතැනින්"http://www.istockphoto.com/" .

පසුව ලියන වග නම්


මෙම නිර්මාණයේ අයිතිකරු හිස් අහස ලියන සඳරුගේ බව පසුව දැන ගැනීමට ලැබුණි. හිස් අහස මා කියවන බ්ලොගයක් වුවද මට මේ නිර්මාණය මඟ හැරී තිබුණි. යම් සිත් රිදවීමක් වූයේ නම් නැවතත් සඳරු ගෙන් සමාව අයදිමි. මෙහි මුල් ලිපිය මෙතැනින් නැරඹිය හැක වැව් බැම්ම මත දී දුටු සිහිනය.



දවසක් දා වැව් බැම්මේ
සූස්තියක් උරණා විට
දිය මත පාවෙන බුජුමක්
මා නෙත ගැටුණා...!

සරම ලිහා ගොඩින් තියා
අමුඩෙ ගහං බැහැල වැවට
පීනාගෙන බුජුම ලඟට
මං ලඟා වුණා..!

පෙනුමෙන් ඇන්ටික් ගතියත්
මළකඩ බැඳි කළු පැහැයත්
අතරින් විහිදුණු දිස්නෙට
මං වසඟ වුණා...!

බුජුමේ බර වැඩි නිසාම
ලිස්සන ගතියත් නිසාම
බුජුම ඉනේ ගැට ගහගෙන
ගොඩට පීනුවා!

දියෙන් ගොඩට ආ හැටියෙම
"බුජුමේ තියෙන්නෙ මොනවද?"
කුතුහලයෙන් තෙරපුණු මම
එය විවර කළා...!

මූඩිය ගැලවුණු සැනින්ම
අහස පොලොව ගුගුරාගෙන
හරි ලස්සන කෙලි පොඩ්ඩක්
එයින් මතු වුණා!

කෙල්ල බියුටි ෆුල් නිසාම
මම අමුඩෙ පිටින් හින්දම
කොහිල ගාලකට පැන මම
සැඟවී ගත්තා!

"අනේ හලෝ ගොඩට එන්න
මම නෑ මොකවත් හිතන්නේ
යූ ආර් මයි හීරෝ නේ"
කෙල්ල කියනවා.. !

ලැජ්ජාවෙන් රතු පැහැ වී
ජම්බු ගහෙන් බිමට වැටුණු
යෞවන කෙල්ලක් විලසින්
මම ගොඩ ආවා...!

"යක්ෂයෙකුගේ මන්තරයෙන්
මම බෝතලේ හිර වුණානෙ
ඔයා මාව බේරුවානෙ"
කෙල්ල කියනවා...!

"මා බේරා ගත් නිසාම
ඔයා හරි කියුට් හින්දම
උම්මා එකක් දෙන්න හිතයි"
කෙල්ල කියනවා..!

සම්මජ්ජාතියක මාව
කෙල්ලෙක් නං ඉඹලා නෑනේ
එහෙවු එකේ මටත් මේක
පල්ලමක් වුණා...!

උම්මා එකට රෙඩි වෙන්නට
දතකට මැද ගත්ත මෙමා
හෙමින් හෙමින් කෙල්ල ලඟට
යාත්‍රා කළා....!

මාස් මෙලෝ වගේ සුමුදු
රෝස පාට තොල් දෙකකින්
මගෙ සියොළඟ ඉඹිමින් ඈ
මා ඔකඳ කළා...!

දෙන දෙයියෝ දෙනකොට නම්
ටොකු ඇන ඇන දෙවනවාලු
නොහිතපු විලසින් උම්මා
තොගයක් ලැබුණා...!

ඒ වගෙ රට ආතල් නම්
මං කිසි දින විඳලා නෑනෙ
අනේ ඉතිං කෙල්ල මාව
අපහරණෙ කළා...!

හිත සතුටින් ඇගේ අතින්
අපහරණය වන අතරේ
බඩට වැදුණු තඩි සොටකින්
මම අවදි වුණා...!

ඇඩ්ඩිං මාමගෙ එළු දෙන
මගේ මූණ ලෙව කනවා
තව එළු රංචුවක් මදෙස
බලා සිටිනවා...!

මල් උරලා වැඩි වීලා
වැවු බන්ටෙක මත හිඳලා
මම ලොකු හීනයක් දැකපු
බව හැඟී ගියා...!

එදා පටන් අද වන තුරු
නෑ මම මල් දුම් ඉරුවේ
දැන් මට මල් දකිනකොටත්
වමනෙට එනවා...!

Tuesday, July 12, 2011

හරියටම කවි හදන හැටි - ගුරු මුෂ්ටි


ගණ ඳුරු අහස සොමි කිරණින් එළිය          කර
සොමි සඳ නැගෙන ලෙස අප කවි සිත්       අඹර
අප කොයි තරම් පොඩි දැයි යළි පසක්        කර
මේ පුස්තකය හමු වුණි මට   මන              මධුර

යන්තම් පද හතර ගැට ගැහුමට              දන්නා
අප වැනි කුහුඹු කවියන් අපමණ              ඉන්නා
එහැමට මහඟු එළියක් සවියක්             දෙන්නා
ඒ පින් බලෙන් මතු ජය ගොස            පතුරන්නා

කිවිපති සේන  පරසිඳු                 අම්බලම්ගොඩ
ලියලා තිබේ මේ පොත දම දමා                  හැඩ
කවි රස, දොස්, විරිත් ඇතුලුව බොහෝ       වැඩ
මේ මහ අනඟි පොත් පිංචේ තිබෙන           හැඩ



මං පුංචි කාලෙ ඉඳංම ඔය පද හතර ගලපන්න පොඩි හැකියාවක් තිබුණා. අපේ අප්පච්චිටත් අක්කටත් ඒ හැකියාව තිබුණ හිංදා ඒ ආබාසෙත් තිබුණා. ඒත් ඉතිං ඉගෙන ගන්න කාලෙ සාහිත්‍ය සහ කලා විෂයයන් වලටත් යොමු නොවුණු හිංදා වෙන්න ඇති කවි ලියන ශාස්ත්‍රීය ක්‍රම මං ඇසුරු කරේම නැති තරං. එලිසම, එළිවැට වගේ වචන අහලා තිබුණත් මං දැනගෙන හිටියේ පද හතරේම අවසන් අකුරු සමාන වෙන්න ලිව්වාමත් පද හතරේ මාත්‍රා වල යම් රිද්මයක් ඇතිවන ලෙස ලිව්වාමත් කවිය ගොඩ කියලයි. සාමාන්‍ය පෙල ව්භාගේ ලියනකං සිංහල සාහිත්‍ය විෂයයත් එක්ක ලැබුණු සාහිත්‍ය දැනුම තමයි චුට්ටක් හරි මගේ මේ දැනුම පෝෂණය කළේ. තරුණ කාලෙට ආවාම නිසඳැස් කියලා ජාතියක් තියෙනවා මං දැක්කා. ඇත්තටම මේවා ලියන එක අර පද හතර ගලපන වැඩේට වඩා ලේසියි කියලා මට තේරුණා. ඒත් පද හතරක තියෙන රසය නං නිසඳැසක නෑ කියන එක මට නිතරම හිතුණු දෙයක්. 

ඒත් රස්සාවට ගිහිං කසාදයක් කාරිය බැඳලා එනකොට මගෙ මේ කවි ලිවීම නැති වෙලාම ගිය තරම්. ඒත් සයිබර් අවකාශය හින්දා ආයෙත් මං කවි ලියන්න ගත්තා දැනට අවුරුදු දෙකකට විතර ඉස්සර. නිසඳැස්, සඳැස් කියලා බේදයක් නැතිව ලිව්වා. මේවා බලන අය මාව දිරිමත් කළා හරිම ලස්සනයි කියලා. ඉතිං මාත් හිතුවා මං තරමක කවි කාරයෙක් කියලා.

පහුගිය දොහක මං අපේ නෑදෑ වෙන අයියා කෙනෙක් ගාව තිබිලා පුංචි පොතක් ඉල්ලගෙන ආවා. ඒ පොත තමයි හරියටම කවි හදන හැටි (ගුරු මුෂ්ටි). මං මේ පොත ගන්නකොට බලාපොරොත්තු වුණේ මං ලියන කවි කොයි තරම් දුරට ශාස්ත්‍රානුකූලද කියලා බලාගන්න එක. පොත ලියලා තිබුණේ සේන අම්බලන්ගොඩ කිවිඳුන්. මේ පොත කියවනකොට තේරුණා මේ ශාස්ත්‍රය තුල මං කොයි තරම් පුංචි ද කියලා. සාගරයක් වගේ ශාස්ත්‍රයකින් දිය දෝතක් වත් අපි අරං නෑ නේද කියන එක මට තේරුම් ගියා. ඒ විතරක් නෙවෙයි සඳැස් කවි කියන්නේ නිකම්ම පද හතරක් තාලයට ගැලපීම නෙවෙයි කියලත් මට තේරුණා.

සඳැස් කවිය තුල ඇති ප්‍රබේධ, විරිත් හෙවත් වෘත්ත, වෘත්ත භේද, යතිය, ගණ, පාද, එලි සමය, එළි වැට, දශ මහා ගුණ, දශ මහා දෝශ, යවහන් දෝෂය, ශෛලීන්, රසභාව, නවරස, අලංකාර ආදී විවිධ ශාස්ත්‍රීය ලක්ෂණ මෙම පොතෙහි අපූරුවට කතිකාවට ලක් කරලා තියෙනවා. අප වැන්නන්ට කවියට අයත් සියලු දෑ මෙතැනින් ලබා ගත නොහැකි බැව් හැබෑය. එහෙත් මෙය කවියෙකු වන්නට අප යා යුතු මඟ හෙලි කරන මහාර්ඝ ග්‍රන්ථයකි. අනෙක් අතට කාව්‍ය ශාස්ත්‍රයේ යම් දැනුමක් ඇත්තෙකුට මෙම පොත අත්පොතක් බඳු වනු ඇත.


Tuesday, June 14, 2011

බුදු මඟ නොවෙද අප යායුතු නොපමාව!

අතපය මිසක වෙන කිසිවක් ගෙනත් නැතී
ලෝකයෙ ඉපිද විඳිනා දුක් නිමක් නැතී
සතුටින් සැනසුමෙන් ඉන්නට බයක් නැතී
තිර විසඳුමක් දෙන්නේ බුදු දමයි නිතී


ඉපදුම, දිවි ගෙවුම, මරණය හමුවීම
දුක මිස වෙනත් තිබුණිද සුවයක් කෝම
අකුසල් නොකර හැකි තරමක් ඉවසීම
කුසලට යෙදූ සිත කදිමයි පැහැදීම


හෙට වෙන තුරු නොසිට ඒ මග වෙත යන්න
අද මේ දැන්ම පිවිසෙමු එමඟට ඔන්න
දුරලමු සිතින් කයෙනුත් දුසිරිත් ගොන්න
හැමවිට රකිමු පිළිවෙත් සැම තුටු වෙන්න



Thursday, June 9, 2011

මම සමු ගනිමි


....................ජීවිතයෙන් සමු ගනිමි..................


හිත පිපිරුවා ඇති යුතුකම් සිහිවීලා
හිස පිපිරුවා විසඳුම් නැති බැවු දැනිලා
හෙණ පිපිරුවත් ඉවසිය හැකි සැනසීලා
නුඹ පිපිරුවම මගෙ හිත නිති යයි දැවිලා


පාසැල් ගාස්තුයි ටියුෂන් ගාස්තුවයි
ඉල්ලා පුතා නිතරම බර බරේ දමයි
ණය වී ගත්තු දෝණිගේ රන් මාල පොටයි
උකසට සින්න වෙන්නට තව මාස දෙකයි


දවසට පැය අටක් දහයක් වැඩ කරලා
ඉපැයූ දෙයින් ගිය මස ණය ටික ගෙවලා
දින දෙක තුනක් ගිය විට පඩි පත ලැබිලා
මුදලක් ඉතිරි නෑ වියදමකට කියලා


යටි මඩි ගැහිලි අද හැම තැන තියෙන්නේ
මගෙ හිත එවැනි දේකට නෑ නැමෙන්නේ
පුළුවන් විදිහටයි වියදම හොයන්නේ
සොඳුරියෙ කිමද එය තේරුම් නොගන්නේ


රහමෙර බිව්වේ සාදයකදි බැරිම විට
කාලය ගෙව්වේ අඹු දරුවන් පළමු කොට
මොහොතක් යෙදුනේ නෑ පර අඹු ඇසුර කට
වරදක් කළේ නෑ කවදාවත් නුඹට


පොඩි පැටවුන්ට මෙතරම් ආදරය කළ
මා වැනි පියෙකු උන්ටත් නොවටිනා කල
මුදලට තවත් මට පෙම් කළ නොහැකි කල
ජීවත් වුනත් මා මෙනි පෙර දිනක මළ


සොඳුරිය තවත් මා ගැන නොම සිතනු මැන
ගොඩ ගනු මැනැවි දූ දරු දිවි හැකි පමණ
මම සමු ගනිමි නුඹ හැමගෙන් සිත දුකින
ඔබ හැම දිනේවා! පතනෙමි හදවතින...




පසුව ලියන වගනම්....
මෙය මගේ අත්දැකීමක්ම නොවේ. මා සමාජයේ දුටු දෙයක්මත් නොවේ. හුදු පරිකල්පනයක්මත් නොවේ. ඒ සියල්ලේ එකතුවකි. මුදල් මූලික සමාජයක මුදල් පසුපස හඹා නොයන, ලැබෙන මාසික වැටුපෙන් දිවි ගෙවන අවංක පියෙකුගේ කතාවෙහි කොටසක් මෙහි ඇත. ඇත්තෙන්ම සමස්ථ කතාව මෙයිටත් වඩා භයංකරය. මන්ද ඔහුට මේ ආකාරයට හිත හදාගෙන මේ සමාජයෙන් සමු ගන්නට තරම් හිතේ හයියක් නැති බැවිනි.

අපගේ සිද්ධාර්ථ බෝධිසත්වයින් නම් මෙයට වසර 2600 (ආසන්න වශයෙන්) කට පෙර හිත තද කරගෙන මහභිනිශ්ක්‍රමණය කළෝය. ඒත් උන්වහන්සේට යැපෙන්නන් හිටියේ නැත. යසෝදරාවට නැතිවුනේ හිමිසඳ හා ඔහුගේ පහස පමණි. සියලු යස ඉසුරු ඇයට තිබුණි.(ඇය ඒවා භුක්ති නොවිඳිම වෙනත් කාරණයකි) රාහුල පොඩි පුතුට අහිමි වුණේ පියා පමණි. එහෙත් පියාගෙන් ඉටුවන යුතුකම් සියල්ල ඉටුවිණි.  එහෙම බැලුවාම උන් වහන්සේ තුසිත දෙව්ලොවින් චුත වෙන්නට පෙර පස්මහ බැලුම් බලපු කතාව ඇත්තක් විය යුතුයයි මට හැඟෙයි.

එහෙත් මෙහි කථා නායකයාගෙන් යැපෙන්නන් බොහෝය. ඔහු වන ගත වුවහොත් ඔහුගේ මා පියන්ට, දරුවන්ට, බිරිඳට යන කල කුමක්දැයි සිතන කල්හි ඔහුට හිත තද කර ගත හැකිද?

පන්සල් හංදිය බ්ලොග් එක ලියන කල්හාර සහෝදරයගේ බඳින්නෙ කොහොමද ඉන්න තැනක් නැහැ හරි හමන් ආදායමක් නැහැ කියන ලිපියේ කියලා තියෙනවා රුපියල් 10,000 ට වඩා වැටුප් තියන රස්සාවක් ලංකාවේ හොයාගන්න එක අමාරු නෑ  ඒ වගේම බිරිඳ සහ සැමියා දෙදෙනාම රැකියාව කළ යුතුයි කියලා. ඔවු ඒ විදිහට කළොත් ජෝඩුවට නම් නිදහසේ ජීවත් වෙන්න පුළුවන්. ඒත් තමන්ගේ යුතුකම් කියලා ජාතියක් නම් ඉෂ්ඨ කරන්න වෙන්නේ නෑ. අද කාලේ මවුපියන්ට සලකගෙන, දරුවෝ දෙන්නෙක් නඩත්තු කරගෙන යාළුවන්ටත් අවශ්‍ය වෙලාවට උදව් කරගෙන බොහෝම සුළුවට ජීවත් වෙන්න අඩුගානේ රුපියල් 55,000 ක වත් මාසික ආදායමක් අවශ්‍ය බවයි මගේ හැඟීම. ඒත් ඒ ආදායමෙනුත් ජීවත් වෙනවට වඩා යමක් කරන්න අමාරුයි. එහෙම බැලුවාම ලංකාවේ පවුල් කීයකට ඔය 55,000 සීමාවටවත් ලංවෙන්න පුළුවන්ද කියලා හිතලා බැලුවාම මගේ කතා නායකයාට මෙහෙම හිතෙයි කියලයි මං හිතුවේ....

ඔයාලටත් හිතෙන්නේ මොනවද කියලා ලියලා යන්න පුළුවන් නං පංකාදුයි...




Wednesday, May 25, 2011

ෆේස්බුක් අපලය

පසුගිය කාලය පුරාම ෆේස්බුක් ප්‍රමුඛ සයිබර් අවකාශයේ විවිධ වෙබ් අඩවි වලට දැඩි දෝෂාරෝපණ එල්ල විනි.   මේ ඒවායින් එකකි. ඇතැම් ෆෝරම් වලද ඊමේල් හරහා ද මේ දෝෂාරෝපණ එල්ලවනු දක්නට ලැබුණි. මාත් මේ ගැන ලිපියක් ලියන්න හිත හිතා ඉන්න අතරේ උදාර සහෝදරයාගේ දිලුම් මේ ඔබ ගැනම නෙමෙයි කියන ලිපියත් හැමදාම ඉතා හර බර ලිපි ලියන අපේ දුකා ගේ බලන්න අප්පිරිය ෆේස්බුක් වැඩ කිඩ කියන ලිපි දෙක ඇහැ ගැටුනේ.  ඒ ලිපි හරියට මගේ ලිපියට පූර්විකාවන් වගේ කියලා මට හිතුනා.

ෆේස්බුක් එකට මේ තරම් බනින්නේ අහවල් දෙයකට ද කියලා කියන අය වගේම මේ ඕනැන්නේ නැති බහු බූත ෆේස් බුකියක් හින්දා අපේ දරුපැටවු ටික බේරගන්න බෑ කියන අයත් ලංකාවේ හරි හරියට ඉන්නවා. ඇත්තම කතාව මෙහි ගැටළුව තියෙන්නේ භාවිතයෙයි. ලංකාව ඇතුලේ තියෙන විවිධ උප සංස්කෘතීන් වල සාමාජිකයින් මේවා භාවිතා කරන්නේ විවිධ විදිහට.

අපි තරුණ කාලේ කොලු කමට කරපු වැඩ කියලා හඳුන්වන කුණුහරුප පත්තර බැලීම, නිල් පිංතූර බැලීම ආදිය අපි කළ නිසා වත් කොලු කමට කල නිසා වත් නිවැරදියි නැතිනම් කමක්නෑ කියලා කියනවට මං විරුද්ධයි. ඒ හැම දෙයක්ම අපි කලේ අපේ තියෙන අණුවන කමට. කවුරුහරි ඉස්කෝලෙට පත්තරයක් ගෙනාවහම ඒක කියවලා ආතල් ගන්නවයි කියලා අපි කලේ යස අපූරුවට තිබුණු අපේ හිත වල් වද්ද ගත්ත එක නෙවෙයි කියලා අපට හිතන්න පුළුවන්ද? ඒවයේ කියලා තියෙන බොරු කතා අහලා අපේ හිත් වල කාමුක හැඟීම් ඇවිස්සුනේ නැද්ද? ඒවා නොතිබුනා නම් ඒ හිත එදා පිරිසිදුව තිබුණා නම් අද වෙනකොට අපේ හිත මීට වඩා උසස් තත්වයකට ගේන්න තිබුණා නේද? කියලා මට නිතර හිතෙනවා... ඒත් අපි ඒ සංස්කෘතියේ ගොදුරු බවට පත් වුණා... අද වෙනකොට ඒ සංස්කෘතිය තව තවත් නරක අතට හැරිලා. තාක්ෂණය උපයෝගී කරගෙන වැඩි දෙනෙක් මේ සංස්‍කෘතිය තුලට ඇද ගන්න වැඩ පිළිවෙලවල් හැදිලා. දිවයින ලිපියේ ලියුම් කරු කතා කරලා තියෙන්නේ මේ ව්‍යසනයයි. එහෙත් එයට ෆේස්බුක් හෝ තාක්ෂණයට බැනලා වැඩක් නෑ. මේ නරක් වෙච්ච සංස්කෘතිය වගේම ගුණවත්කමින් ඉතා පොහොසත් සංස්කෘතියකුත් ෆේස්බුක් සංස්‍කෘතිය ඇතුලේ උප සංස්කෘති විදිහට තියෙන බව අපි තේරුම් ගත යුතුයි. දිලුම් මල්ලී වෙනුවෙන් දුකා ඇතුළු සයිබර් මිතුරන් කළ මෙහෙය, ඔහු වටා රොක්වුණු ‍ මිනිසත් කමේ යෝධ පවුර ඒ සඳහා ආසන්නතම හා හොඳම උදාහරණ.ලෝකයෙන් නරක තුරන් කරන්න බෑ. අඩු කරන්නයි අපි උත්සාහ කරන්න ඕනි.

ඒ විතරක් නෙවෙයි සයිබර් අවකාශය කියන්නේ සංකීර්ණ, කාර්‍යබහුල සමාජයේ අනිවාර්‍ය කාලීන අවශ්‍යතාවයක් කියලයි මට හිතෙන්නේ. මොකද ඉස්සර වගේ මිනිස්සුන්ට යාළුවෝ ආශ්‍රය කරන්න, අත්දැකීම් බෙදාගන්න, දුර බැහැර ඉන්න යාළුවන්ට ලියුම් ලියන්න වෙලාව නෑ. සයිබර් අවකාශය අපට අලුත් ලෝකයක් හදලා දීලා පුරවන්නේ මේ හිඩැසයි. ඒ විතරක් නෙවෙයි සයිබර් අවකාශයක් නොතිබුණානම් මේ වෙනකොට මට ආශ්‍රය කරන්න ඉන්නේ පවුලේ තුන් හතර දෙනාත් යාළුවො තුන් හතර දෙනෙකුත් විතරයි. ඒත් දැන් මට අඩු ගානේ දෙතුන් සීයක් එක්ක ආස්‍රය කරන්න ලැබෙනවා... මගේ අදහස් ඔවුන් එක්ක බෙදාගන්න පුළුවන් වෙනවා... තවත්, තව තවත් අප්‍රමාණ ප්‍රයෝජන තියෙන තැනක් නොවැ මේ සයිබර් අවකාශය කියන්නේ...

මිනිස්දම් ගරු කරන යහපත් නුවණැති මිනිසුන් අපත් එක්ක නොපමාව එකතු වී මේ අවකාශය තව තවත් සොඳුරු එකක් කරවි. යහපතෙහි අගය නොදත් මිථ්‍යාවත්, දුසිරිතත් ඇසුරු කරන අනුවණ දනන් මැණික් ගලේ පය හැපුනට කණා ඇහිඳින්නේ නැතුවා සේ අයහපතට ම මේ අවකාශය භාවිතා කරාවි.

Monday, May 23, 2011

මිනිසුනි කෙලෙස කෙදිනද නිවනට යන්නේ

නොමියෙන දනන් ලෙස නිරතුරු පසු වන්නේ
මියෙතත් නැවත උපදින බව නැහැ දන්නේ
පින්කම් වලට නෑ වැඩි අවසර දෙන්නේ
කම් සැප විඳින්නයි නිරතුරු හිත දෙන්නේ

පරගැති සිරිත ඉහටම ගෙන නලියන්නේ
සෝබන ගති සිරිත් සැම තැන පතුරන්නේ
ගුරුකම්, සාස්තර කරමින් රැවටෙන්නේ
මිනිසුනි කෙලෙස කෙදිනද නිවනට යන්නේ

හැකි හැම විටම දස අකුසල් නොකරන්නේ
හැම විට දස කුසල්මය කල යුතු වන්නේ
කෙලෙසුන් අතැර තුන් හිත පහදා ගන්නේ
මිනිසුනි අන්න එහෙමලු නිවනට යන්නේ

විස්තරය මෙතැනින් බලන්න

Tuesday, May 10, 2011

නුඹ ගොන් රජෙකි මේ මහ ගොන් රැලට හිත!



මට හොඳට මතක තියෙන කවි පදයක්.... ඒත් මේකෙ අනෙක් පද ටික මතක නෑ.... ඒත් මේක බුද්ධියෙන් අඩු පුද්ගලයින් පිරිසකට නායකත්වය සපයන කෙනෙක් ගැන කිව්ව එකක් වෙන්න ඇති කියලා මට නිකමට වගේ හිතෙනවා... එහෙම බැලුවාම අපිට මේක කාට කිව්වද කියලා හිතාගන්න බැරි තරම් මේ කියමනට ගැලපෙන නායකයෝ ඉන්නවා...


මං මේ කවියේ ඉතුරු පද ගැන ඉඳ හිට හිතන හින්දා මද මංදා මෙන්න මෙහෙම කවි පෙළක් මට නිකං මැවි මැවී පේනවා. .... මුකුත් අහිතක් හිතනවා එහෙම නෙවෙයි ඕං...

මත්පැන් දිදී තබනා රඟ මතට තිත
ජඩ වැඩ කරන මැරවින් කරලියෙහි ඇත
මරුවා ගෙදර විරුවා හිර ගෙදර ඇත
නුඹ ගොන් රජෙකි මේ මහ ගොන් රැලට හිත


බඩු මිල උඩ ගියත් කොපමණ කමක් නැත
හම්බන්තොටට නැව් නාවත් කමක් නැත
මාලිග, මැදුරු සැප වාහන නිමක් නැත
නුඹ ගොන් රජෙකි මේ මහ ගොන් රැලට හිත


සල්ලියෙ බලය පෙන්නලා ගත් සෙනඟ ඇත
බැරි තැන වෙන දෙයක් කෙරුවට කමක් නැත
හොඳ හෝ නරක නුඹ මිස වෙන කෙනෙක් නැත
නුඹ ගොන් රජෙකි මේ මහ ගොන් රැලට හිත


ඡන්දය මක් වුනත් අපි පරදින්නෙ නැත
කවුරුන් නැතත් කොම්පියුටරෙ සහය ඇත
වැඩිපුර නටන වුන් ආගිය තැනක් නැත
නුඹ ගොන් රජෙකි මේ මහ ගොන් රැලට හිත

ඔරිජිනල් කවිය කියපු කෙනා ඉතිං මට සමා වෙන්න ඕනි හොඳේ....

පසුව ලියන වගනම්...


චානක සහෝදරයාගේ නොමඳ සහාය ඇතිව මෙහි ඔරිජිනල් කවියත් ඒ කවිය ගැන සම්පූර්ණ විස්තර මෙන්න මෙතැනින් අරගන්න පුළුවං වුණා. ඒක කියලා තියෙන්නේ අන්දරේ බවත් ඒ ලිපියේ තියෙනවා.

මෙන්න කවිය

රජකම් කලත් ඉදගෙන සිහසුනක මත
ඔබ ගොන් රජෙකි මේ මහ ගොන් රැලට හිත
ඔබ මෙන් කුහක නින්දිත අධමයකු කැත
මුළු ලංකාවෙ වෙන කිසියම් තැනක නැත



අන්දරේ මේක කිව්වේ ලොකුම බොරුව විදිහටලු.... 


අනේ මං නං ඔය බොරු කියන්නේ නෑ නොවැ....


පිංතූරෙ ගත්තෙ මෙතැනින්..